Färjeavtal hot mot sjösäkerheten

Rikstrafiken får bakläxa av sjösäkerhetsexperter, för förslaget att rederiet ska betala böter om fartygen i gotlandstrafiken inte kan hålla tidtabellen.

Föreseningsavgiften hotar sjösäkerheten anser Lars-Erik Karlsson som är lektor vid sjöbefälsskolan i Göteborg, som tycker att det är ett tankefel av Rikstrafiken.

- Någon tidtabell eller vitesföreläggande får aldrig vara överordnat säkerheten. Det är ett hot mot sjösäkerheten att försöka pressa fram en tidtabell som inte går att hålla under vissa förhållanden, säger Lars-Erik Karlsson.

I avtalet står det att det blir vitesföreläggnade på 22 000 kronor per tur om förseningen överstiger en kvart.
Är fartyget försenat mer än två timmar är bötessumman
75 000 kronor. Det finns dock vissa undantag för isförhållanden och dåligt väder.

- Det går stick emot våra sjösäkerhetssträvanden att lägga press på befälhavaren att framföra sitt fartyg på något sätt som han inte finner lämpligt, säger Per Nordström, biträdande sjösäkerhetsdirektören vid Sjöfartsverket, som ger bakläxa åt Rikstrafiken för den här paragrafen i färjeavtalet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".