Stora brister i livräddningsutrustning under många år

Den livräddningsutrustning som i alla år funnits ombord på snabbfärjan Gotlandia i Gotlandstrafiken har bytts ut.

Den har visat sig ha så allvarliga brister att Sjöfartsinspektionen övervägt att dra in tillståndet för utrustningen.

Rapporten om hur utrustningen fallerat i tester är anmärkningsvärd läsning.

Det handlar om den s.k räddningsstrumpan - den långa tub som passagerare, i zig-zag, skall evakueras från fartyget i - mot vattnet - där uppblåsta flottar skall vänta.
Varken strumpa eller flottar fungerade ordentligt vid tester.

Vid upprepade livräddningsövningar har utrustningen trasslat och ett test fick avbrytas när inget hände - trots att befälhavararen tryckt på utlösningsknappen för en av stationerna som skulle användas för evakuering av fartyget.

Sjöfartsinspektionen underkände provet och summerar hårt att eftersom det handlar om den enda livräddningsutrusning som finns ombord på Gotlandia,  för att överge fartyget så måste det fungera tillförlitligt.

Redan för snart sex år sedan kom Sjöfartsinspektionen med allvarlig kritik kring utrustningen.

Bristerna var stora. Om fartyget skulle ha sjunkit skulle ena sidans flottar ha följt med i djupet, för den funktion som skall göra att flottar flyter upp till vattenytan saknades.

På andra sidan var funktionen också tveksam. I ett flertal flottar fanns sprickor i väven och i sömmarna, skador som gjorde att flottarna inte höll trycket.

I ett fall förlorade en flotte 40 procent av trycket på en timme.

En annan flotte hade golvet uppskuret, så att det saknades värmeisolering mot sjön.

Sjöfartsinspektionen riktade kritiken mot tillverkaren och uteslöt inte att utrustningen levererats i det skick inspektionen fann den.

Men flera år senare var det inte mycket bättre ställt.

Vid en livräddningsövning skulle en ”fullskalekontroll” göras.

Besättningen skulle åka i ”strumpan” och bemanna flottarna.

Sjöfartsinspektionen summerar att om det varit ett ”skarpt läge” hade hälften av fartygets evakueringsförmåga varit obrukbar - för på babord sida vecklade inte ”strumpan” ut sig.

På styrbordsidan kärvade det också.

Moment som får ta 12 minuter - tog långt mer än 30.

Tveksamt om den stationen heller hade fungerat vid skarpt läge, står det i Sjöfartsinspektionens rapport.

Trots att övningen genomfördes i stilla vatten inne i Visby hamn var det svårt att få styrsel på de flottar som gick att få i sjön.

De blåstes upp, men fastnade i varandra.

En flotte blåstes upp, upp och ned, på en annan.

Tre personer winschade sig trötta innan flottarna kunde dras in till fartygssidan och förtöjas säkert.

Sjöfartsinspektionen skriver i sin nedslående rapport att de reservsystem som fanns inbyggda inte heller fungerade.

När befälhavaren utlöste räddningsstationen manuellt, visade det sig att det var systemet som skall användas om fartyget sjunker som startades.

Kablage hade förväxlats vid en årlig service.

Vid den här tidpunkten hade detta livräddningssystem varit monterat ombord på HSC Gotlandia i fem år.

Då först agerade Sjöfartsinspektion genom att starkt överväga att dra tillbaka godkännandet av hela utrustningen, inte bara på Gotlandia alltså, utan också på andra svenska fartyg.

Rederiet har nu bytt till ett annat godkänt system.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".