Snabbfärjans livräddning bristfällig

Snabbfärjan HSC Gotlandia kördes under drygt fem år med en livräddningsutrustning som inte höll måttet. Om snabbfärjan hade hamnat i en nödsituation och behövt överges, hade det kunnat få mycket ödesdigra följder.

Den första tunga kritiken kom för snart sex år sedan.
Om fartyget skulle ha sjunkit, hade flottar på ena sidan följt med till botten, eftersom funktionen som skulle göra att de flöt upp saknades.

Flera år senare fungerade livräddningsutrustningen fortfarande inte som den skulle.

Evakueringsstrumpan som var enda sättet för passagerarna att lämna fartyget vecklade inte ut sig, vilket skulle ha medfört att passagerarna inte kunnat komma i livflottarna i en nödsituation.

Sjöfartsinspektionen har framfört allvarlig kritik mot livräddningsutrustningen.

- Det är upprörande, vi har inte sett så undermålig räddningsutrustning på några andra fartyg, säger Anders Henriksson som är överinspektör vid Sjöfartsinspektionen, som tycker att det är oroväckande, eftersom det är enda formen av räddningsutrustning på så kallade high-speedfärjor.

Men utrustningen är en gång godkänd enligt ett europeiskt marinutrustningsdirektiv, vilket försvårade för Sjöfartsinspektionen att stoppa den.

- Vad som hade kunnat hända vid ett skarpt läge är svårt att spekulera i. Besättningen hade i så fall fått klara ut situationen, säger Henriksson som håller med om att inspektionen har en stor del av ansvaret.

Livräddningsutrustningen på snabbfärjan är numera utbytt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".