Bristande rutiner bakom helikopterkrasch

En mörk höstnatt 2004 störtade Norrlandsflygs gotlandsbaserade helikopter i Gryts skärgård. Samtliga fem besättningsmän kunde räddas, men helikoptern sjönk utanför Häradsskär. Haverikommissionen har nu gått igenom olyckan och kritiserar bland annat helikopterföretaget för bristande rutiner.

Det var vid 22-tiden på kvällen som helikoptern lyfte från Visby flygplats för att hämta en hjärtsjuk patient på Häradsskär i Gryts skärgård.

Ombord på helikoptern fanns förutom piloten tre besättningsmän och en sjuksköterska.

När de närmade sig Häradsskär stördes piloten av fyrskenet, men tyckte ändå att han såg tillräckligt för att kunna landa. Han gjorde en brant inflygning men efter några sekunder slog helikoptern oväntat i vattnet. Farkosten vattenfylldes snabbt och samtliga lyckades, efter en del problem för piloten, att ta sig ur helikoptern och ta sig iland på den lilla ön Skräckskär.

Nästan två timmar senare kunde besättningen plockas upp av försvarets helikopter från Berga. De var då kraftigt nedkylda. Besättningen flögs då till Visby lasarett.

Transporten av den hjärtsjuke mannen på Häradsskär blev kraftigt försenad, men fick inga allvarliga konsekvenser, konstaterar haverikommissionen.

I sin utredning kring olyckan konstateras att föraren underskattat svårigheten att landa på ön och att den tekniska utrustning som fanns för att göra landningen säker inte utnyttjats. Höjdvarningssystemet var till exempel avstängt.

Inte heller aktiverade piloten helikopterns nödfottörer när helikoptern slog i vattnet. Inte heller flotten användes.

Kommissionen anser att olyckan orsakats av bristande rutiner och att de procedurer som fanns inte följdes fullt ut. 

Norrlandsflyg har efter olyckan övat rutiner och gått igenom utrustningen för nödutrymning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".