Modebloggare utnyttjas av företag

Allt fler företag utnyttjar unga modebloggare på internet för att gratis nå ut med sina produkter. Systrarna Emma och Ida Augustsson driver bloggen Hopplösa modenördar sen ett par år tillbaka.
Där skriver de främst om mode men också om musik, konserter och designers. Sidan har tusentals besökare varje månad - något som företagen har snappat upp.

Fenomenet Modebloggare har fullkomligt exploderat de senaste åren och de som skriver om mode, ofta unga tjejer, tillskrivs allt mer makt i modesverige. Det de tycker och anser spelar stor roll, något som företagen tagit fasta på.

Kläder, skönhetsprodukter och inbjudningar till exklusiva visningar dimper ner i brevlådan titt som tätt och förhoppningen från företagen är givetsvis gratis exponering i de välbesökta bloggarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista