Konkurrens om sponsorpengar

Det senaste halvårets idrottsliga framgångar i Borås har kraftigt skärpt konkurrensen om Borås Stads marknadsföringspengar till idrottsklubbarna. Hittills har nästan hela kakan gått till Elfsborg, säger kommunstyrelsens ordförande, Björn Bergquist.

Dagens regler säger att kommunens marknadsföringspengar ska gå till klubbar i högsta divisionen eller indivduella idrottsmän som konkurrerar om SM-tecken.

Björn Bergquist är noga med att påpeka att det inte handlar om gåvor utan om marknadsföring. Borås namn ska synas.

Efter Borås Hockeyklubbs avancemang och en tröja som det står Borås på så är Björn Bergquist beredd att ompröva reglerna. För även om det är näst högsta divisionen så finns det TV-kameror på isrinkarna i Leksand, Ängelholm, Malmö och Umeå också.

Däremot handlar det jämförelsevis inte om så mycket pengar - 600.000 kronor betalade Borås Stad ut förra året och så mycket mer lär det inte bli i år

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".