Dåligt bemötande i Mark

Ska man ringa eller skicka e-brev till Marks kommun är det visserligen lättare att komma fram än till många andra kommuner.
Men informationen, engagemanget och bemötandet är sämre. Allt enligt en undersökning som kommunen låtit göra.

Det är tredje året i rad som Marks låtit göra den här undersökningen. Under tidigen har det inte blivit bättre.
Testföretaget, som haft i uppgift att mäta servicen som man får om man tar kontakt med kommunen per telefon eller via e-post, har frågat om bygglov, tillgång till förskola, skola, socialhjälp, äldreomsorg, kulturutbud och så vidare.
48 gånger har man ringt till olika förvaltningar, 48 gånger har man skrivit e-brev. I undersökningen, som bland annat kan ses via kommunens hemsida, framgår det att tjänstemännen i Mark är mer tillgängliga än i de 30 andra kommuner man jämförs med.
Men de ger inte lika bra information och de visar sämre intresse och engagemang när man ringer och de bemöter en sämre.
Däremot är de bättre på att besvara e-post än i andra kommuner.
Sämst i telefon är socialtjänstemännen på individ och familjeomsorgen. De visar enligt undersökningen bland annat sämst engagemang. Bäst i telefon är man på kulturkontoret. Där visar man mest engagemang, medan äldreomsorgen är trevligast.

----------------------------------------------------------– 

I  detalj säger undersökningen:

Marks tjänstemän på telefon...
...är mer tillgängliga än andra kommuners.
...ger inte så bra information som andra kommuners.
...visar mindre intresse och engagemang än tidigare år, 
    liksom mindre än andra kommuners tjänstemän.
...bemöter den uppringande sämre än tidigare år, liksom    sämre än andra kommuners tjänstemän.
Sämst på telefon är ifo och bäst är kultur.
Mest svåråtkomlig: Gatukontoret
Mest tillgängligt: Kultur- Sämst svar: Ifo
Bäst svar: Grundskolan
Sämst engagerade: ifo
Mest engagemang: Kultur
Otrevligast: ifo
Trevligast: Äo
Via e-brev svarar Marks tjänstemän...
...snabbare än andra tjänstemän.
...oftare med fullständiga uppgifter på den som svarat. Långsammast att svara e-brev: gatukontoret
Snabbast: Tekniska kontoret om bygglov
Anonymast avsändare: Gatukontoret
Mest välidentifierad avs: handikappomsorgen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".