Fackkritik mot Ellos reklam

Postorderföretaget Ellos har producerat årtets mest könsdiskrimerande reklam. Det anser fackorganisationen LO.
LO har tilldelat boråsföretaget Ellos årets Jumbopris. Ellos fick priset framför allt för sin reklam för barnkläder. Ellos gör år efter år reklam för sina kläder genom könsschablonering av flickor och pojkar, där pojkarna är manliga, tuffa och aktiva och flickorna framställs mer avvaktande och väna och i situationer av mer kvinnlig art, skriver LO. LO´s ordförande Wanja Lundby-Wedin kastade Elloskatalogen i närmast papperskorg efter utnämningen. Enligt henne handlar könsdiskriminerande reklam inte bara om bilder på avklädda kvinnor. Det handlar också om att konservera könsroller på andra sätt. Att Ellos gör det i sina katlaoger tänker vi sällan på, säger Wanja Lundby-Wedin.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".