Klagomålen växer i takt med att antalet resande ökar.

Allt fler klagar på lokaltrafiken

Klagomålen ökar allt mer på Lokaltrafiken. Inställda turer och försenade turer är de vanligaste orsakerna till klagomålen.

Klagomålen registreras och bokförs hos BL:s trafikchef Wasserman som tar dem på stort allvar och även om förhållandevis få klagar, så är klagomål ändå vanligare i Borås - ett klagomål per 17.000 resor - än i Göteborg där man får in ett klagomål per 23.000 resor.

- Kanske beror det på att det fungerar bättre här i Borås och när det då inte fungerar så klagar man. I Göteborg är man van att det finns saker som inte fungerar, säger Jerry Hagberg, som är bussförarnas facklige företrädare

Kenth Wasserman, trafikchef, håller med om att Borås Lokaltrafik sällan ställt in turer och han vill sätta in fler bussar för att minska stressen för förarna och förbättra deras tolerans och humör. Men han menar också att det finns olämpliga förare.

- Det går ju inte att skylla på kunderna, de betalar för resan och har rätt att ställa krav. Och visst finns det förare som kanske skulle göra andra saker.

Det håller dock inte Jery Hagberg med om:

- Jag kan inte säga att det finns dåliga bussförare. Finns det dåliga förare ska de utbildas och det får företaget stå för det.

Bo Thorin
033 - 17 75 62
bo.thorin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista