Den nya dragningen ligger i det grå området och är streckat. Lila områden är industriområden. Karta Marks Kommun.
SKENE

Ny väg vid Skrålabäcken

Nu har politikerna i Mark bestämt sig. Väg 156 kommer att dras genom Skrålabäcksravinen.

Det är samma förslag som regeringen för tio år sedan sa nej till. Anledningen är att det inte finns några bättre förslag.

- Det ska gå att bemästra de miljökonsekvener som kan befaras, säger Margareta Lannér Hagentoft är ansvarig för planeringen av tätorten i Mark.

Skrålabäcksravinen med höga naturvärden har blivit ett spöke och hindrat en dragning av 156 utanför Skene i tio långa år. Det var för tio år sedan som regeringen sa nej till en dragnings via Skrålabäcken.

Hur göteborgstrafiken via länsväg 156 ska dras till riksväg 41 vid Skene har blivit en mycket segsliten fråga. Allt medan trafiken undan för undan ökat där den gått mitt i Skene samhälle. Motsättningar mellan olika intressegrupper har under åren också blivit djupa och infekterade.

Men i den nu pågående planen för tätorten har politikerna nu satt ner foten. Det finns ingen bättre väg att dra den nya leden än via Skrålabäcken.

Men där den nya länsväg 156 möter riksväg 41 blir det nya stora industriområden, ett mycket stort bildas på jrdbruksmarken vid Haby och ytterligare ett blir det bortanför Vävarevallen i Skene.

BAKGRUND:

I centrum står Skrålabäcken med sina höga naturvärden. Det är en djup ravin som till en början är en bäck som avvattnar Hedgärdessjön i Skene. I ravinen är växtligheten mycket rik och ymmig och flera intressanta växter finns här och bildar en säregen naturmiljö. 
Men trots att regeringen sagt nej till att dra vägen i kanten av ravinen för tio år sedan, så har allt fler politiker i Mark ansett att det är det alternativet som är bäst, detta i takt med att den starka trafiken genom Skene centrum upplevs som ett allt större problem av Skeneborna. 
Enligt många bedömare är Skrålabäcken det klart bästa alternativet. Därför blir det detta alternativ som läggs fast i den plan för tätorten som just nu diskuteras och som kommer att bestämma hur tätorten ska byggas ut under mycket lång tid framåt. 
För att processen ska komma igång krävs det mycket. Första ska den aktuella planen fasställas, dvs beslutas om av politikerna och det kan ta ett år. För att sedan vägen ska byggas så krävs kommunala påtryckningarna på Vägverket. För på Vägverket prioroiteras just nu andra vägutredningar .

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".