Butikerna är dåliga på att informera om konsumenträtten. Foto: Scanpix
Konsumenträtt

Butiker dåliga på försäkringsinfo

En ny granskning visar att elektronikbutiker gärna berättar om sina egna försäkringar, men konsumenträtten glömmer man ofta att nämna.

Sveriges Radios program Kaliber i P1 besökte 50 hemelektronikbutiker i södra Sverige och utgav sig för att vara kunder som ville köpa en platt-TV.

De flesta säljarna informerade om butikens egen tilläggsförsäkring som kostar extra, men hela 2 av 3 säljare gav vilseledande eller ingen information alls om konsumentköplagen. Enligt den har man som konsument automatiskt tre års reklamationsrätt.

I Borås besöktes fyra butiker, och i tre av dom gav säljaren ingen information om reklamationsrätten när reportern frågade vad som händer om Tv:n går sönder efter två år.

En av de butikerna var Rydéns Radio TV i Borås. Stefan Wennerblom som driver butiken poängterar att reklamationsrätten bara gäller driftsfel, och alltså inte om varan går sönder genom en olyckshändelse.

Han säger vidare att det inte behöver vara ett problem att kunderna inte alltid informeras om reklamationsrätten.

– Det är naturligtvis ett problem om man frågar efter det och inte får rätt svar - det är inte bra.
Men, vi känner kanske att stå och informera alla kunder om det här när det är en så oerhört liten procent som har sådana här fel. Det står ju i våra köpvilkor också, säger Stefan Wennerblom på Rydéns Radio TV i Borås.

Kalibers program hittar du

Joel Wendle
joel.wendle@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".