Ulricehamn

Hjälp finnes med telefonering

Den som ringer till Ulricehamns kommun kan nu få extra hjälp för att uträtta sitt ärende. Tjänsten är en talsvartjänst och vänder sig främst till personer som på grund av funktionshinder har svårt att klara ett telefonsamtal.

Omedelbart när man ringer till Ulricehamns kommuns växel får man en valmöjlighet uppläst för sig.

Genom att trycka ett på sin telefon slussas man vidare till en stödperson som finns med under resten av samtalet på en egen telefon i ett så kallat trepartssamtal.

Stödet kan bestå i att tolka tal och röster som är svåra att förstå, eller skriva minnesanteckningar från samtalet.

Teletal är en nationell tjänst som drivs av Post- och telestyrelsen, och samtalen är kostnadsfria.

Jan-Åke Thorell
jan-ake.thorell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista