Många anmälningar mot telefonbolag

Telefonbolagens försäljningsmetoder har lett till mängder av anmälningar till både Konsumentverket och Post- och telestyrelsen. Kampen om förvalskunderna är hård och det leder till övertramp från telebolagens sida, det säger Anna Montelius, jurist på Konsumentverket.
Att ansluta kunder mot deras vilja kallas för ''slumming''. I bolagens iver att få så många nya kunder som möjligt har en och annan person ofrivilligt slunkit med. Både Post- och telestyrelsen och Konsumentverket får anmälningar från människor som bara bett försäljare som ringt upp att få mer information, men som ändå har anslutits. Anmälningar har också kommit från personer som sagt nej, men trots det anslutits och från personer som överhuvud taget inte vetat vad det handlat om, men som ändå anslutits. För Tele2:s del har det gått så långt att företaget fått ett vitesföreläggande mot sig, som innebär att företaget får betala dyrt om slummingen överstiger en viss nivå. För att kunna bevisa vilka avtal som ingåtts har flera bolag börjat spela in dom muntliga avtal de sluter med kunder på telefon. Enligt Konsumentverket är det helt lagligt.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".