Foto: Erik Svensson, Scanpix
Skolan

Rörelsehindrade barn diskrimineras

Många barn med rörelsehinder diskrimineras i skolan. Till exempel är lokalerna inte anpassade för dem och de får inte tillräckligt stöd i undervisningen.

Det visar en ny rapport från flera organisationer bland andra Rädda Barnen, samstämmig med en tidigare undersökning från Skolverket

I rapporten har elever med rörelsehinder från grundskolor i 40 kommuner i landet tillfrågats om sin situation.

Hälften säger att skolornas lokaler inte anpassats efter deras behov. Lika många upplever att lärarna inte har tillräckliga kunskaper om deras funktionsnedsättning. En tredjedel tycker inte att de får tillräckligt med hjälp för att kunna hänga med på lektionerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".