Försäljning av alkoläsk ökar

Systembolagets försäljning av alkoläsk ökar drastiskt. Det här har fått ungdomens nykterhetsförbund att på nytt varna för drycken som gjorde succé när den lanserades i mitten av 90-talet. Mikael Kjellby, biträdande butikschef på systembolagets butik på Allégatan i Borås, vet vilka de typiska köparna av alkoläsk är.
Även om det fortfarande är ganska långt upp till försäljningsvolymerna i mitten av 90-talet när drycken lanserades, så är ökningen nu dramatisk. Årets första fem månader såldes det tre gånger så mycket alkoläsk som samma period förra året. Alkoläsken har en alkoholhalt som ungefär motsvarar en starköl. Och eftersom de söta dryckerna döljer alkoholsmaken menar kritikerna till drycken att risken är stor att unga lätt dricker för mycket.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".