1 av 2
Foto: Scanpix.
2 av 2
Borås

F-kassan beklagar lång väntetid

Trots att mamman till en autistisk pojke tog upprepade kontakter med Försäkringskassan dröjde det över ett år innan något beslut togs.

– Vi ber om ursäkt, säger Lars Arvidsson, tillförordnad försäkringsdirektör.

”Ärendet om vårdbidrag blev liggande i tio månader utan några som helst vidtagna åtgärder”. Så lyder Försäkringskassans egen beskrivning av ett ärende med en mamma till en autistisk pojke i Borås.

Hon sökte bidrag för att bli personlig assistent åt sin son i oktober 2007, och ungefär samtidigt ansökte hon även om vårdbidrag för sonen.
Sedan följde en rad kontakter både med handläggaren, enhetschefen och de medicinska rådgivarna på Försäkringskassan - utan att något hände.

Det var först ett drygt år senare som Försäkringskassan fattade beslut, och då avslog mammans ansökan om assistansersättning. Även när det gäller vårdbidraget fick mamman vänta i nästan ett år. Hon beskriver det som att ”gå på knäna”.

Det var först sedan hon anmält Försäkringskassan till Justitieombudsmannen, JO, som besked kom. Och då hade Försäkringskassan till och med höjt bidraget jämfört med vad hon fått tidigare. 

– Tyvärr måste vi skylla på den mänskliga faktorn och att handläggaren inte haft tillräcklig koll och uppföljning på sina handläggningsprocesser, säger Lars Arvidsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".