Foto: Tomas Oneborg, Scanpix
Ulricehamn

Elever ska bli bättre på matematik

Eleverna i Ulricehamn ska bli bättre på matte. Det går snett redan från första klass, nu ska lärarnas mattekunskaper förbättras så att de kan hjälpa eleverna bättre, till följd av de problem som Ulricehamn har när det gäller undervisning i matematik.

Ja, både svårt och tråkigt, tyckte eleverna Linnea Hellström, Viktor Svensson och Elin Gustavsson. Matte är kanske inte favoritämnet - flera undersökningar visar att svenska elever är dåliga på matte, sett till de resurser som finns och jämfört med liknande länder. Maria Johansson arbetar som matematikutvecklare och mattelärare i Ulricehamn. Det är svårt att lära ut matte, tycker hon.

– Matematiken är mer komplex än andra ämnen vilket gör det svårare att ta till sig, säger Maria Johansson.

Wiggo Kilborn, som är expert på att lära lärare lära ut matte, säger att det inte handlar om att döma ut lärare utan se helheter, var någonstans man tappar i förkunskaperna.

Flera undersökningar visar att svenska elever inte är så bra på matte, inte så bra som de borde vara sett till resurserna. Wiggo Kilborn, som är expert på att lära lärare lära ut matte, säger att det går fel redan i början.

– Oftast ligger eleverna i slutet av etta efter vad de egentligen borde kunna och en orsak till det här det är att på många håll varannan lärare är inte utbilad i matte och no utan svenska so eller motsvarande, säger Wiggo Kilborn.

Men nu ska eleverna i Ulricehamn bli bättre på matte. Nästa vecka startar kommunen ett nytt projekt där man ska kartlägga elevernas mattekunskaper, från förskolan till åttan. Det ska förhoppningsvis visa var problemen finns, och sedan ska man utbilda lärarna där det behövs.

Jenny Hellström
jenny.hellstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".