Västtrafik

Västtrafik dåligt på prisinfo

Västtrafik bryter mot prisinformationslaget. Det har konsumentverket kommit fram till. Västtrafik tar till sig kritiken.

Konsumentverkets kritik handlar om att Västtrafik inte tillhandahåller prisinformation när man ska resa med Västtrafikkort med kontoladdning och enkelbiljett via SMS.

Verket anser att Västtrafik är skyldigt att lämna prisinformation när man ska köpa produkterna. Att utelämna information om priser utgör vilseledande marknadsföring och bryter mot prisinformationslagen.

Med Västtrafikkortet är det idag möjligt att få prisinformation bara när man checkar ut, något Konsumentverket anser ska ske redan när man checkar in på bussen.

KO anser därför att Västtrafik genom att inte informera om priserna, påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och bedömer därför att marknadsföringen också ska anses otillbörlig.

Och Västtrafik böjer sig för kritiken från Konsumentverket – enligt företaget är det uppenbart att prisinformationen inte räcker.

Man lovar nu att man ska bli bättre på att få ut prisinformation, och hitta ett bra sätt att visa den på hållplatser och fordon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".