götalandsbanan

Under eller vid sidan av Högskolan

Borås Stad och Banverket är inte riktigt överens om Götalandsbanan dragning genom centrala Borås. Det framgår av det svar som Borås nu föreslås skicka till Banverket.

Det står skrivet i stjärnorna när - eller ens om - den nya Götalandsbanan ska byggas, dvs höghastighetståget som ska ta framtida resenärer mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och femton minuter. Men planeringen går så sakteliga framåt.

För dyrt
Ett antal alternativa dragningar genom Borås är såväl kommunen som Banverket överens om att förkasta, till exempel de som följer den nuvarande banvallen genom och ut ur Borås och sannolikt också förslaget att dra Götalandsbanan under Borås med en station 40 meter under Stora torget. Det blir troligen för dyrt.

Återstår det alternativ som går i tunnlar söder och norr om centrala Borås.

För brant lutning
Här finns två varianter. Borås vill gräva om Viskan. För går man på bro över Viskan och sedan ned i tunnel under Högskolan, så blir lutningen för brant. Bättre då att flytta Viskan och börja nedstigningen direkt vid stationen.

Banverket tror att det blir miljöproblem om man gräver i Viskan och förordar i stället samma utfart norrut som idag, längs Herrljungabanan och in i en tunnel vid Sagavallen på Norrmalm och under Liljeberget.

Utreds vidare
Borås kan, enligt det förslag som kommunstyrelsen ska ta ställning till på måndag, tänka sig att båda dessa alternativ utreds vidare.

Bo Thorin
bo.thorin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".