Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
utbildning

Politiker och rektorer styr lärandet

Publicerat måndag 2 november 2009 kl 08.22
1 av 2
Elisabeth Persson, forskare vid Högskolan.
2 av 2

Lärare styrs alltför ofta av politiker och rektorer som kräver fler tester och snabba resultat. Det hävdar en forskare vid Högskolan i Borås, Elisabeth Persson, som nyligen doktorerarade med en avhandling om utbildningen av matematiklärare.

Elisabeth Persson har varit mellanstadielärare i 20 år på olika skolor i Västsverige. Nu utbildar hon blivande lärare på Högskolan i Borås och hon talar gärna om hur viktiga de första åren är för elevernas intresse för matematik och hur man ska göra ämnet spännande.

Det kan exempelvis ske genom praktiska övningar och metoder som lärs ut på lärarhögskolan till blivande lärare. Men det är metoder som inte alltid går hem när lärarna kommer ut i lärarlivet.

I sin doktorsavhandling har hon, förutom att nya utbildningsmetoder inte alltid accepteras av äldre lärare, också funnit att lärarnas utbildningsmetoder styrs av politiker och rektorer:

– Vi har en målstyrd skola där det gäller att räkna och följa de instruktioner som finns i läromedlet. Och då tappar de nyutbildade lärarna tilltron till det som de egentligen vill göra.

Bo Thorin
bo.thorin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".