Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Dåliga villkor på callcenter

Publicerat lördag 14 november 2009 kl 09.38
Tuff arbetsmiljö på många callcenter enligt Unionen foto:Christer Robertsson/SCANPIX

Låg status, pressade arbetsförhållanden och dålig lönsamhet präglar den växande callcenterbranschen. Det kommer fackförbundet Unionen fram till i en rapport. Mirsa Jenka är fackligt ombud på callcentret Transcom i Borås och tycker ändå att branschen delvis har mognat.

– Förut gick man på kvantitet, man skulle ta många samtal för att det skulle vara lönsamt, men nu försöker man ge personalen här  så mycket tid som möjligt till samtalen.

Tror du det är så allmänt i branschen?

– Nej det finns framförallt callcenterföretag som saknar kollektivavtal och de har nog stora problem eftersom de kan dumpa priserna.

I sjuhäradområdet är det bara Transcom som klassas som callcenterföretag och andra företag köper tjänster som kundtjänst och ordermottagning av dem. Företaget sysselsätter 350 personer.

Fackförbundet Unionen menar i sin rapport att statusen på branschen måste höjas, dels genom högre löner och dels genom att callcenterföretagen certifieras och det håller Mirsa Jenka med om.

– Personalomsättningen är hög, det är mycket ungdomar som kommer in och jobbar kortare perioder för att sedan gå vidare till studier och jag tror inte att ungdomar har så stor koll på sina rättigheter.

Agnes Henriksson
agnes.henriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".