sos alarm

Bra samarbete halverar larmtiden

Samarbetet mellan Räddningstjänsten och SOS-centralen i Göteborg har blivit bättre. Bland annat har tiden från det att operatören får larmet till dess att räddningstjänsten larmas halverats på ett drygt år.

– För ett och ett halvt år sedan, när det var som värst, hade vi handläggningstider på 201 sekunder till räddningstjänsterna i Västra götaland. Nu ligger vi på 96 sekunder. Samtidigt tar man ett betydligt större ansvar på räddningstjänsterna i den här processen. Så det känns jättebra, säger Sandra Hjerling på SOS Alarm.

Räddningschefer kritiserade
För ett år kritiserade räddningschefer i flera västsvenska kommuner SOS Alarm. Det tog för lång tid innan Räddningstjänsten larmades vid händelser där de behövdes på plats, tyckte de. En av kritikerna var Kenneth Ericson, räddningschef i Öckerö kommun.

– Min bild av detta är att en SOS-operatör vill göra ett bra jobb, och de kanske inte har fått alla förutsättningar för att göra det som man gör nu.

Så du är betydligt nöjdare nu än för ett år sedan?

– Ja, absolut. När jag lyssnar och pratar med mina kollegor är vi nog ganska samstämmiga i den här positiva upplevelsen.

Nyanställningar
Förutom nya projekt och arbetsgrupper för bättre dialog mellan SOS Alarm och Räddningstjänst, har nyanställningarna som gjorts vid larmcentralen senaste tiden också bidragit till de förkortade handläggningstiderna, det konstaterar chefen där, Sören Graversen.

– Vi har anställt 37 personer under året som gått. Det innebär att vi är fullbemannade för första gången på många år i Göteborg och det ger ju bättre fokus på arbetsuppgiften, säger han.

Anna Brodin
anna.brodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista