konsument

Ellos marknadsföring vilseleder

Ellos lovar 50 procents rabatt på valfri vara i hela sortimentet, men i det finstilta framgår att så inte alls är fallet.
– Ett solklart fall av vilseledande marknadsföring, anser Carina Alvén som är konsumentrådgivare i Mark. Hon har nu anmält Ellos till konsumentverket.

På förstasidan av Ellos reklamutskick inför julen står det: "minus 50 procent på valfri vara ur hela sortimentet".

"Härligt", tänker man, men upptäcker snart en asterisk som hänvisar till en annan sida i reklambladet, som i sin tur hänvisar till beställningssedeln, där det med små bokstäver framkommer att den valfria varan bara gäller vissa varugrupper och vissa märken.

Utskicket har från flera håll anmälts till konsumentverket, och när vi visade upp det för boråsare på stan blev många upprörda.

– De lurar ju sina kunder, säger Carina Davidsson

Per-Olof Gustafsson är marknadschef på Ellos, och han medger att man gjort fel:

– I det här fallet har vi inte varit tillräckligt tydliga. Vi ber uppriktigt om ursäkt för det här.

Jesper Ingevaldsson
jesper.ingevaldsson@sr.se