Cirkus (KD) på massmediaturné

Idag inledde Kristdemokraterna sin köksbordsturné - enligt partiet för att lyssna in vilka frågor som väljarna diskuterar. Enligt andra en välregisserad föreställning, tillrättalagd för huvudmottagaren: massmedia.

Idag inledde Kristdemokraterna sin köksbordsturné, och besökte då bland annat Sjuhärad. Enligt partiet vill man ha reda på vilka frågor som svenskarna diskuterar kring köksborden runt om i landet.

När Radio Sjuhärad i förväg ringde upp de två familjer i Sjuhärad som partiledaren Göran Hägglund skulle besöka så visade det sig att familjerna inte valts av en slump. Båda hade valts ut på grund av att de redan delar Kristdemokraternas värderingar.

Allan Ohlsson, gruppledare för Kristdemokraterna i Ulricehamn, har själv valt ut en av familjerna - familjen Vängkvist i Hökerum.

– Dels är de en småbarnfamilj med allt vad det innebär att få ihop livspusslet, och dels har de drabbats lite av arbetslöshet och har fått ändra sitt leverne efter det. Det är alltid roligt med småbarn också, säger kristdemokraten Allan Ohlsson.

Partiledaren Göran Hägglund ser inget problem med hur partiet väljer ut familjer som man vill visa upp för media.

– Det gläder mig naturligtvis om de här personerna har kristdemokratiska sympatier, men det är inte så att det är själva grund-idén.

Men i Mark ville ni ha en familj som har vårdnadsbidrag. Det är väl rimligt att tänka sig att de röstar på Kristdemokraterna?

– Ja, fast de hade också mycket väl kunnat rösta på ett annat parti, men jag är jätteglad om de röstar på Kristdemokraterna, säger Göran Hägglund.

Enligt Ekots inrikeschef Fredrik Furtenbach handlar det här om ren taktik - något som blir allt vanligare och inte bara används av (KD). 
Alla de politiska partierna i den borgerliga alliansen erbjuder pressen väl utvalda exempel som ska säga det de vill ha fram.

– Man erbjuder ett "case" - en familj eller en person som är berörd av någonting. De vet att journalisterna vill ha detta, och om de själva erbjuder "caset" vet de att det blir en person som säger något bra om deras parti, säger Furtenbach.

Han nämner exemplet när Alliansen presenterade sin budget, som bland annat innehöll nya pengar till kommunerna.
Presskonferensen hölls på en skola eftersom man visste att medierna då skulle intervjua nöjda och glada lärare och barn.

Ett annat exempel Fredrik Furtenbach nämner är när rättsväsendet skulle få mer pengar - då tillkännagavs det på en polisstation. På så sätt behövde inte journalisterna leta efter nöjda poliser.

Mina Benaissa
mina.benaissa@sr.se

Nicklas Malmberg
nicklas.malmberg@sr.se