Ungdomars musiksmak komplex

En speciell, medveten musiksmak har blivit allt viktigare när ungdomar skapar sin identitet. Det menar Åsa Bergman, som är musikforskare vid Göteborgs Universitet.
I sin doktorsavhandling följde hon en högstadieklass i Göteborg, bland annat för att studera elevernas attityd till den kommersiella musik som spelas på de reklamfinansierade radiostationerna.

– Jag tror att den allmänna uppfattningen är att radiomusik är något som alla ungdomar älskar att lyssna på och någonting som alla har väldigt stark närhet. Möjligen kan min avhandling visa på att den här relationen mellan ungdomar och radiomusik är ganska komplex.

Åsa Bergman har i och för sig inte den symboliska hatten på sig, men är alltså nybliven doktor i musikvetenskap. Hon menar att samhället idag är väldigt individualiserat, för ungdomar precis som för vuxna. Det är viktigt att inte vara en passiv konsument av musik utan att leta upp saker själv.

– De pratar gärna om personer som lyssnar på radiomusik som lite mesiga och lite passiva. Det är inte förenligt med den här individualitetsnormen att vara en unik specifik individ. Men å andra sidan märker jag att det här är musik som är jätteviktig som ett slags kulturell referensnorm. Och är man inte uppdaterad på den här musiken kan man inte delta i samtal och man kan uppfattas som lite nördig om man bara skapar en musiksmak med en väldigt specifik musikgenre.

Vad tycker då några ungdomar om musiken som spelas på radio?

– Det finns en del bra och en del inte bra.

– Jag tycker inte om det så mycket, jag lyssnar mer på In Flames och liknande

Eric Öbo

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".