1 av 2
2 av 2
Dagisbarnens gubbar är inte alls gubbar. Foto: Tomas Oneborg/ SCANPIX.

Stereotypa könsroller på dagis bryts av barnen, inte av personalen

Förskolebarn är bättre än sina lärare på att bryta stereotypa könsmönster. Det här visar en studie från sex förskolor. Barnen vill tex inte ville kalla figurer de ritat för "gubbar".
Personalen däremot bryter inga könsmönster utan går istället in i stereotypa könsmönster.

– Gubbe är ganska vanligt att personal använder som ett begrepp, säger hon. "Har du ritat en gubbe", "legogubbe" och så. Och då sa barnen att "nej, det här är ingen gubbe". Så det var ganska tydligt i materialet, att barnen markerade tydligt, säger Eva Ärlemalm-Hagsér, forskare vid Göteborgs universitet, en av dem som gjort undersökningen.

Tillsammans med kollegan Ingrid Pramling Samuelsson har Eva Ärlemalm-Hagsér studerat 45 timmar filmat material från de olika förskolegrupperna. Visserligen visade det sig att pedagogerna var stöttande när barnen bröt stereotypa könsmönster, men initiativet kom aldrig från dem själva.

– Det fanns inga sekvenser där pedagogerna själva var överskridande, men däremot såg vi ju flera sekvenser att barn var det, säger Eva Ärlemalm-Hagsér.

På avdelningen Skattkammaren på förskolan Björlandagården i Torslanda jobbar Ingrid Sundblad som förskollärare. Även om hon och kollegorna arbetar mycket med genusfrågor på förskolan, känner hon igen det mönster som beskrivs i forskningsstudien.

– Man tror ju att man är rätt duktig, men egentligen är det nog rätt svårt, säger hon. Man faller lätt i alla gropar. Till exempel att säga "grabbarna" håller på här, ja, så enkelt som att man har olika tonläge tror jag.

Anna Brodin
anna.brodin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".