Inte sämre med importerat i skålen Foto: Scanpix/Fredrik Sandberg
Vårgårda

Doggys reklam får svidande kritik

Hundmatstillverkaren Doggy i Vårgårda får kritik för sin reklam. Anmälaren, ett amerikanskt bolag i samma bransch, tyckte att Doggys reklam pekade ut importerad hundmat som sämre än svensktillverkad. Marknadsdomstolen håller med och hotar med Doggy med vite.

Anmälaren, ett amerikanskt företag i samma bransch, tyckte att Doggys reklam pekade ut importerad hundmat som sämre än svensktillverkad. 

Varför ska svenska valpar äta importerad mat?  Den frågan ställs i reklamen för den svenska hundmaten Lantmännen Doggy och innebär ett misstänkliggörande av importerat hundfoder och är därmed vilseledande, slår Marknadsdomstolen fast i en dom.

Den som anmält reklamen är Mars Sverige, en del av det amerikanska moderbolaget Mars som säljer konfektyr, livsmedel och djurfoder. Anmälaren tycker att reklamen rent allmänt pekar ut importerat hundfoder som mindre miljövänligt och på alla sätt sämre än svensktillverkad hundmat.

Marknadsdomstolen förbjuder nu Doggy - vid ett vite på en miljon kronor - att använda sej av reklamfilmen. De får inte heller påstå att maten är närproducerad om den inte är det.

Doggy ska också betala det amerikanska företagets rättegångskostnader på drygt 600 000 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".