1 av 2
Kirsten Hagen, turistinformatör i Sjuhärads monter på TUR-mässan. Foto: JonKoldenius/Sveriges Radio
2 av 2
sjuhärad

Synd ska locka turisterna

Dödssynderna är Sjuhärads vapen i kampen om utrymmet på årets TUR-mässa i Göteborg. Researrangörer från hela världen tävlar om besökarnas uppmärksamhet och Sjuhärad har valt att presentera turistmål i form av de sju dödssynderna.

Kirsten Hagen är turistinformatör för Svenljunga kommun och en av dem som representerar Sjuhärad i montern på TUR-mässan.

– Synderna ska omvandlas till frestelser, som ett nytt sätt att marknadsföra bygden, säger hon.

Och borta är gamla mantran om shopping och natur. I stället utformas reklambudskapet till frestelser som bottnar i det sju dödssynderna.

– Vällust representeras av mysiga spa-anläggningar, simhallar och allt man kan uppleva och njuta av kroppsligt. Lättja omvandlas till alla besöksmål som man kan hitta, säger Kirsten Hagen.

Kirsten Hagen hoppas att det nya sättet att marknadsföra Sjuhärad ska leda till ett nytt tänk.

– Vi vill att folk ska haja till och reagera på det nya temat. Vi får se på sikt om det fungerar, om fler turister hittar hit.

Jon Koldenius
jon.koldenius@sr.se

Dödssynderna

De sju dödssynderna var under medeltiden tillsammans med de tio budorden de främsta utgångspunkterna för etiska diskussioner och betraktelser.
Termen kommer av att de anses leda till dels andra laster och synder, dels till evig fördömelse, ifall syndaren inte ångrar sig.
De sju dödssynderna är: högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede, lättja.

Källa: Wikipedia

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".