Rödgröna på samma spår

Om de rödgröna oppositionspartierna vinner valet kommer de att fram till år 2021 satsa omkring 120 miljarder kronor på järnvägar och kollektivtrafik. Bland annat byggs banan Borås och Göteborg via Landvetter.

Borgerlig minister är kritisk och undrar vad göteborgarna ska göra i Borås.

Satsningen utlovar partiledarna för Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.

Enligt de fyra oppositionsföreträdarna är man sinsemellan överens om en satsning på järnväg och kollektivtrafik som är dubbelt så stor som regeringens, samtidigt som man avser att göra en lika stor satsning på vägnätet som regeringen aviserat.

Enligt de rödgröna ska höghastighetsbanan mellan Göteborg och Borås börja byggas 2014-2015 och vara klart 2020, till en beräknad kostnad på 12 miljarder kronor. Stationer ska finnas i bland annat Bollebygd och Landvetter och resan ska ta 20-25 minuter.

Ulf Olsson menar att det är en tillväxtfråga för Borås Stad.

– På det här sättet binder man ihop Borås och Göteborg och får en mycket större arbetsmarknad för båda städerna. Det här är en helt avgörande fråga för Borås, säger Ulf Olsson.

Miljöpartisten och regionpolitiken Birgitta Losman ser fler fördelar.

– Det nya spåret möjliggör godstrafik och persontrafik på den gamla banan, menar Birgitta Losman.

De rödgröna vill nationellt satsa 120 miljarder mer än regeringen på järnvägen, och finansiering skulle ske bland annat genom den omdebatterade kilometerskatten på tunga fordon och ökade banavgifter. Dessutom skulle 55 miljarder lånas, något Vänsterpartisten och kommunstyrelseledamoten Lennart Andreasson är glad över.

– Jag tycker det är mycket viktigt att kunna lånefinansiera långssiktiga infrastruktursatsningar, säger Andreasson.

Jesper Ingevaldsson
jesper.ingevaldsson@sr.se

"Vad ska göteborgarna göra i Borås?"

Infrastrukturminister Åsa Torstensson är kritisk till att de rödgröna inte presenterar ett fullständigt förslag om hur det framtida höghastighetsnätet ska se ut, utan bara pekar ut delsträckor.

– Vad ska göteborgarna göra i Borås? undrar Åsa Torstensson i en intervju för TT. 

– Man måste ha ett sammanhållet nät och veta hur det ska se ut.

När det gäller höghastighetståg har regeringen ännu inte tagit ställning, utan väntar på att en utredning ska lägga fram ett förslag på sträckor och på hur det ska finansieras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista