I Marks får elever med dyslexi dåligt stöd. Foto: Jonas Ekströmer/SCANPIX
Mark

Ska se över stödet till dyslektiker

Marks kommun lovar nu att se över vilka rutiner och vilket stöd kommunen erbjuder barn med dyslexi. Detta efter att skolpersonal framfört kritik om att det finns för dåligt med resurser i kommunen för de här barnen - och att de riskerar att gå ut grundskolan utan rätt hjälp.

– Det här kan ju innebära att man ibland upptäcker dyslexin först i tonåren, säger Inger-Britta Freding Sölvebring.

Inger-Britta Freding Sölvebring  har jobbat som rektor i över tio år och säger att både hon och personal känner frustration över att inte veta hur man ska jobba med barn som man misstänker har dyslexi och att hon därför efterlyser tydliga rutiner och stöd från kommunen.

Carina Wall är lärare på Vuxenutbildningen i Mark där hon bland annat jobbar med vuxna elever som har dyslexi och även hon efterlyser mer insatser i kommunen eftersom hon får tydliga signaler om att det idag finns barn med dyslexi i kommunen som inte får tillräckligt stöd från skolan.

– Många gånger har det varit så att mina elevers föräldrar kommer hit för att få hjälp med exempelvis material för att kunna hjälpa sina barn, det är väl inte riktigt så det ska gå till, säger Carina Wall.

Erfarenheterna från både rektor och lärare bekräftas även av Cecilia Johansson, idag är hon 24 år men fick gå igenom hela grundskolan i Mark utan att få hjälp och stöd för sin dyslexi.

– Jag mådde ganska dåligt av det. Blev retad av klasskamraterna för att jag skrivit fel. Det påverkade mig på det sättet att jag blev rätt så tillbakadragen, säger Cecilia Johansson. 

 Det är först nu som hon fått sin diagnos och att få det svart på vitt vad som varit fel har varit en lättnad säger hon.

Sofia Boo
sofia.boo@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista