Ungdomar luras av dyra betal-sms

Allt fler företag erbjuder olika typer av tjänster som man kan prenumerera på till sin mobiltelefon. Nu ökar antalet anmälningar till Konsumentverket från personer som känner sig lurade på pengar genom betal-sms.

Nästan 200 kronor har 14-åriga Angelica Lindfors i Veddige blivit av med genom två betala-sms. Hon är en av alla de som blivit av med pengar när hon fått dyra sms-meddelanden till sin mobiltelefon, meddelanden som hon aldrig beställt.
Meddelandena kostar ända upp till 30 kronor styck att ta emot, även om man inte öppnar dom. Angelica tror att företaget som skickat sms:en fått hennes nummer från en hemsida på internet där hon var inne och beställde gratis ringsignaler och logotyper till mobilen.
Angelika Lindfors är inte ensam om att känna sig lurad av företag som skickar betal-sms. En mängd liknande anmälningar har kommit in till konsumentverket. I flera fall handlar det om personer, ofta barn, som börjat prenumerera på exempelvis roliga historier till mobiltelefonen, och som sedan inte får stopp på dom dyra prenumerationerna.
Telia meddelar nu att man stängt av ett av företagen som syssalar med betal- SMS, 3Call AB i Stockholm. Företaget har satt i system att skicka betal-sms till mobiltelefoner utan beställning från mottagaren. De lurade är oftast unga mobilägare med kontantkort. Åtgärden från Telia kommer har dock dröjt nästan två månader sedan Etiska rådet för betalteletjänster (ERB) skrev runt till landets mobiloperatörer och rekommenderade dem att stoppa samarbetet med 3Call AB.
Mer om det här hör du i vårt konsumentprogram Prisvärt efter klockan fem idag torsdag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".