Borås

Storsatsning på cykelbanor

Det ska storsatsas på cykelbanor i Borås. Gatukontoret vill lägga 40 miljoner kronor de närmaste åren på nya cykelvägar, och en viktig satsning man vill göra är att bygga ihop cykelbanenätet inne i centrala Borås.

– Borås Stad har mycket cykelbanor i antal kilometer, men man har inte haft det här sammanhängande stråktänkandet och det är det vi nu har ett par år på oss att ordna till, säger Jan-Åke Claesson som är sektionschef på Gatukontoret.

Utbyggnaden av cykelbanenätet inne i centrala Borås vill gatukontoret finansiera med statliga bidragspengar, och de ska få svar i juni på sin ansökan om 15 miljoner kronor. Förutom den satsningen lägger gatukontoret och trafikverket tillsammans ytterligare 25 miljoner på sträckor i ytterområden, bland annat redan påbörjade Skaraborgsvägen ut mot Sjöbo och mellan Sjömarken och Sandared.

Mätningar som gatukontoret gjort visar att på sträckor där det tidigare byggts cykelbanor har antalet cyklister ökat, och med de nya satsningarna är Jan-Åke Claesson övertygad om att cyklingen kommer öka ännu mer.

– Det måste ju kännas bekvämt att cykla, att bilen inte står ytterst i garaget utan att cykeln gör det.

Vid korsningen Åsbogatan-Kungsgatan, där cykelbanan idag slutar tvärt, kommer Ivetta Koukareka cyklande.

– Det här är det värsta stället i Borås, säger Ivetta Koukareka.

Varför det?

– Det finns inga signaler om att banan slutar. Okej jag är boråsare och vet det, men andra vet ju inte det.

Vad tycker du om att man ska binda ihop de här sträckorna nu då?

– Jag tycker det är jätte bra.

Jesper Ingevaldsson
jesper.ingevaldsson@sr.se

Satsningar på cykelbanor i Borås, påbörjade och planerade:

* 20 miljoner kronor längs trafikverkets vägar, sträckorna Sjömarken-Sandared, Viskafors-Rydboholm och Målsryd, Djupedalsbacken.

* Fem miljoner kronor på utbyggnader på Lars Kaggsgatan, Skaraborgsvägen mot Sjöbo samt Prästliden.

* Ansökan inne för statliga bidrag på 15 miljoner kronor för att bygga ihop cykelbanenätet i centrala Borås, som innebär att man vill knyta ihop det som saknas mellan högskolan, resecentrum, upp förbi Sandvallsplats mot Södra torget, Druveforsvägen, Bryggaregatan och vidare upp mot Åsbogatan.

* Dessutom ansöker man om bidrag på en miljon kronor för en satsning på cykelparkeringar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.