Nedlagt företag fick faktura från Posten

Posten har skickat ut nästan 2000 felaktiga fakturor till sina företagskunder.

Det var två typer av fel som inträffade när marsräkningarna skickades ut. I det ena fallet användes en dataterminal med ett gammalt kundregister. Det har bland annat inneburit att nedlagda företag fått räkningar. Det andra felet gällde att avtalskunder skulle betala grundpris istället för avtalspris, vilket lett till dyrare räkningar än normalt. Enligt Postens presschef, Mattias Geijerstam, vet Posten vilka som fått ta emot felaktiga räkningar och dessa kunder kommer att krediteras och få en ny, korrekt faktura.

I ett av fallen har ett nedlagt aktiebolag i Sjuhärad, fått en faktura för massutskick på 2548 kronor. Företaget är nedlagt sedan fyra år tillbaka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".