Anna Liljenby, centrumledare Mitt i Borås, är kritisk till Västtrafiks och Borås Stads planer att göra Allegatan bilfri. Foto: Joel Wendle.
BORÅS KOLLEKTIVTRAFIK

"Handeln hotad av bilfri Allegata"

Boråsare: ”Bra förbjuda trafik på Allégatan.”
1:35 min

Om planerna på att förbjuda biltrafik på Allégatan i Borås blir verklighet, så kan det innebära dödsstöten för handeln i i centrum. Det hävdar marknadsbolaget Mitt i Borås. Men politikerna vill se en lösning som minskar biltrafiken.

– Vi har varit väldigt, väldigt tydliga med att vi är väldigt kritiska till det här förslaget. Vi tror inte att handeln klarar av att man tar bort biltrafiken från Allegatan, säger Anna Liljenby centrumledare för Mitt i Borås.

Trafiksituationen i centrala Borås har diskuterats och utretts under många år utan att något egentligen har hänt.

År 2000 antogs den senaste trafiknätsanalysen för Borås. Den håller nu på att revideras och kommer att ligga färdig för att gå ut på remiss i slutet av januari.

Men som SR Sjuhärad berättade i går, så finns det nu planer på att redan under nästa år begränsa eller till och med förbjuda biltrafiken på Allégatan. Det är Västtrafik, Borås stad och Borås lokaltrafik som har tagit fram en plan för hur bussåkandet ska kunna öka i Borås.

Bland boråsarna som råder delade meningar om förslaget att förbjuda biltrafik på Allégatan. En del som SR Sjuhärad har pratat med är positiva, andra delar Anna Liljenbys åsikt.

Planerna på en begränsning av biltrafiken på Allégatan kräver nu politiska beslut för att kunna bli verklighet. Och centrumledare Anna Liljenby hoppas på en fortsatt dialog innan besluten fattas.

– Jag bara hopaps att man fortsätter diskutera frågan, för att det är trots allt viktigt att vi har en levande stadskärna för hela Borås, samtidigt som kolelktivtrafiken måste fungera. Jag har full respekt för att man vill utveckla den, men gärna en tätare dialog och att man tar hänsyn till handeln, säger Anna Liljenby.

Kommunstyrelsens ordförande Ulf Olsson säger att det är viktigt att ha med köpmännens perspektiv när beslut ska fattas, men han ser det som oundvikligt att det kommer att bli någon form av begränsning av biltrafiken på Allégatan.

– I dag respekteras genomfartsförbudet i ganska liten utsträckning. Därför måste vi hitta andra lösningar och samtidigt respektera handlarna. Men inte bara kollektivtrafiken, utan också biltrafiken ökar, liksom antalet boråsare. Något måste göras, men ännu vet vi inte exakt vad, säger Ulf Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".