BORÅS

Nya parkeringshus när p-platser tas bort

1:25 min

Parkeringsbolaget i Borås står inför stora utmaningar de närmsta åren, när flera av parkeringarna i centrala Borås kommer att bebyggas. Nu planerar bolaget att bygga flera nya parkeringshus för att lösa situationen. Men de ändrade förutsättningarna kan också leda till att det blir dyrare att parkera i centrum.

– Tanken som vi har är att i anslutning till cityringen bygga nya parkeringsanläggningar. I första hand tittar vi på de södra delarna av staden, där beläggningsgraden är som störst och där de största behoven finns, säger Lennart Johansson, VD på det kommunägda parkeringsbolaget.

Det första parkeringshuset som parkeringsbolaget vill bygga är på nuvarande Mariedalsparkeringen, mellan Druveforsvägen och Mariedalsgatan. Den marken är särskilt lämplig för ett parkeringshus, eftersom man av säkerhetsskäl inte kan att bygga nya bostäder eller kontor så nära motorvägen. Just i den delen av Borås finns alltså också de största parkeringsbehoven.

Det kommer alltså de närmaste åren att finnas ett behov av parkeringshus, när flera markparkeringar i stan försvinner. När Borås stadskärna förtätas med nya bostäder och även kommersiella lokaler, så är det i många fall parkeringsytor som försvinner. Om planerna på att förbjuda eller begränsa biltrafik på Allégatan blir verklighet, så försvinner också många gatuparkeringsplatser.

2012 räknar Parkeringbolaget med att börja bygga det planerade parkeringshuset på Mariedalsparkeringen och sedan lär allså ytterligare fler nya anläggningar följa.

– Vi har redan nu börjat förbereda för detaljplaneändringar i de områden där vi känner att behoven är som allra störst, säger Lennart Johansson.

Den förändrade parkeringssituationen kan också leda till dyrare parkeringsavgifter i centrum. Den senaste avgiftshöjningen gjorde parkeringsbolaget förra årsskiftet, då avgifterna höjdes med i snitt 20 procent.

I det mest centrala parkeringshuset, Midasgaraget, är avgiften nu 15 kronor i timmen. När det gäller gatuparkeringar så är det gatukontoret som ansvarar för dem, och innanför cityringen höjdes den avgiften i somras till 20 kronor i timmen.

Fråga

Joel Wendle

Joel Wendle i Bryssel.

joel.wendle@sr.se
033-177553

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.