1 av 2
Södra torget i Borås. Foto: P4 Sjuhärad.
2 av 2
Ulf Olsson (S), Tom Andersson (MP) och Annette Carlson (M). Foto: Bo Thorin.
BORÅS

Resecentrum kan bli ny knutpunkt för bussarna

Kommunledningen: "Vi har lyssnat"
2:03 min

Nu letar Borås Stad efter en helt ny plats som blir ny knutpunkt för bussarna i Borås. Samtidigt river nu Borås kommunledning upp bussomläggningen på Hulta och Trandared som gjordes i december.

Efter mycket kritik river nu Borås kommunledning upp bussomläggningen på Hulta och Trandared som gjordes i december. Bland annat läggs linje fyra ner helt.

Den hårt kritiserade bussomläggningen på Hulta och Trandared som genomfördes i december rivs nu upp, och de klagande på Hulta får igenom sina krav.

– Vi har lyssnat in de åsikter de haft, och så har vi gjort förändringar som förbättrat, säger Miljöpartiets kommunalråd Tom Andersson.

Omläggning i vår
Turerna läggs nu om, och Hultaborna får förbindelser till skola och centrum både morgnar, kvällar och helger.

  • 2:an förlängs från Trandared till Sandwallsgatan var tredje tur (en gång i halvtimmen) och ger på så sätt direktförbindelse med Södra torget.
  • 4:an läggs ner, liksom 24:an.
  • 5:an och 6:an, som båda idag avgår samtidigt mot Brämhult från Södra torget med olika sträckning, förskjuts så att de avgår en gång i kvarten - istället för som nu en gång i halvtimmen.
  • 11:an förlängs på morgnarna så att exempelvis Brotorpelever då kan ta sig till skolan.
  • Hedvigsborgsbor, som också protesterat, får däremot vänta till december på en förändring av linje 7.

Förändringarna ska vara genomförda senast den första april.

Moderaternas kommunalråd Annette Carlson, med förflutet som trandaredsordförande, är också hon nöjd med satsningen.

– Vi har ju tidigare fått synpunkter om att det känns otryggt att gå lång sträcka från ändhållplatsen upp till södra Hulta. Man tycker det varit problematiskt att det inte gått att åka mellan stadsdelarna från Hulta, så här har vi lyssnat på många synpunkter. Vi tycker vi lyckats hitta en bra lösning.

Ändringen kostar miljoner
Men smakar det så kostar det: turerna på kvällar och helger innebär många extra kilometer och därmed en kraftig fördyring. Det konstaterar Socialdemokraternas kommunstyrelseordförande Ulf Olsson.

– Det innebär att kostnaderna ökar med 4 till 4,5 procent (ökning på 4,6 miljoner årligen). Men då får man alltså radikalt förbättrad trafik i de här områdena och det tycker vi är positivt.

Fråga

Ny knutpunkt för bussarna söks

Peter Skoglund, Borås Stads specalist på planering. Foto: Bo Thorin, P4 Sjuhärad.

Bussarna på södra Torget försvinner och en ny knytpunkt planeras nu. Valet står mellan Allégatan, Lilla Brogatan och Resecentrum!

#ljud=2884312#

Även om Södra torget inte är helt borträknat så  tittar man nu på Allégatan, Lilla Brogatan och Resecentrum, säger kommunens specialist Peter Skoglund.
Men det är inte helt enkelt. För vissa linjer, som linje ett, blir det många extrakilometer och frågan är också om Resecentrum rymmer alla, både lokala och regionala bussar. Moderaternas kommunalråd Annette Carlson undrar om alla verkligen vill ta vägen över en central knutpunkt. Före årets slut borde frågan vara utredd. Än så länge är det många frågetecken.

Tidigare publiceringar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".