Ellos rabatt gjorde kläderna dyrare

Ett erbjudande om rabatt från postorderföretaget Ellos, visade sig i själva verket innebära att varorna blev dyrare än de var från början. Det upptäckte Elloskunden Jenny Nykänen när hon skulle beställa kläder från Ellos hemsida på Internet.

Jenny Nykänen bestämde sig för att kontrollera hur mycket hon tjänade på att utnyttja Ellos erbjudande om rabbat. Då märkte hon att flera av varorna blev dyrare i stället för billigare, när hon klickade i att hon ville ha rabatten. En babyoverall som hon kunde köpa för 99 kronor utan rabatt, kostade 169 kronor med rabatt. 

Jenny Nykänen är inte bara besviken över att hon höll på att bli lurad, hon är också besviken över det bemötande hon fick när hon ringde Ellos och påtalade felet.

- Hon som jag pratade med sa till mig att jag fick acceptera att handla först utan rabatt och sedan göra en andra beställning av de varor som blev billigare med rabbat. Det tycker jag är skit - om jag skulle handla på postförskott blir det ju dubbla avgifter.

Jan Kindström är sortimentschef på Ellos. Han förklarar att de höga rabattpriserna, som nu är tillrättade, berodde på ett misstag, när två personer hade råkat prissätta samma varor.

När det gäller det besked Jenny Nykänen fick när hon ringde till Ellos, säger Jan Kindström att han inte kände till det, men att det inte är ett rimligt besked att få.

Enligt Jan Kindström är det ett fåtal kunder som fått betala för mycket på grund av felet, och de kommer att kompenseras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".