Skyltar till skolgårdar om tobaksförbudet blev ett konkret resultat av anti-tobaksprojektet, men egentligen hade kommunerna hoppats hitta effektivare sätt att stoppa handlare från att sälja cigaretter till unga. Foto: Petra Tellander.
HÄLSA

Tandlös antirök-kampanj - fritt fram för ungdomar

Ungdomar: "Handlarna frågar aldrig efter legg"
1:28 min

Justitieombudsmannen sätter käppar i hjulen när kommunerna ska få ungdomar att sluta röka. Ett viktigt vapen har varit att avslöja handlare som säljer till underåriga, men det får man inte längre.

Anti-tobakskampanjen som riktas mot unga har drabbats av ett bakslag, och det på grund av Justitieombudsmannen, JO.

Effektivt med kontroller...
Länsstyrelsen i Västra Götaland drog igång kampanjen, som bland annat Mark och Borås varit med i.  I de kommunerna har man sedan länge konstaterat att handlare i hög grad struntar i förbudet att sälja tobak till omyndiga, trots information.

En del av antirök-kampanjen har därför varit att använda provköp - det vill säga låta ungdomar köpa tobak för att se om butiker håller 18-årsgränsen.

Emellertid har JO nu beslutat att kommuner inte får göra provköp eftersom det är felaktig myndighetsutövning, och i och med det förlorar kommunerna ett viktigt verktyg för att få butiker att följa lagen.

– Ja, det är helt klart så. Jämfört med att försöka informera bort, så är ju just att begränsa tillgängligheten det absolut effektivaste sättet, säger Hans Borg som arbetar med tillsynsfrågor i Marks kommun.

...men på "gatan" flödar tobaken
För tobaken är lättillgänglig för ungdomen. Enligt folkhälsokontoret i Borås säljer många butiker cigaretter till ungdomar, och det bekräftas av de ungdomar nyheterna pratat med.

– De frågar aldrig efter legg. Många frågar och kollar på legget, fast man inte är 18 år, bara för att det ska synas i deras kameror. Så är det - de kollar inte, säger ungdomarna Viktoria och Amanda.

På pressbyrån vid busstorget ser man dagligen ungdomar som försöker få köpa cigaretter.

– Det ser man dagligen, och förhoppningsvis säger jag nej eller ber om legitimation, säger Fredrik Johansson på pressbyrån.

Tandlös kampanj
Nu avslutas anti-tobakskampanjen och kommunerna är besvikna över att de trots en ett år lång kampanj inte kunnat göra något åt ett av grundproblemen, nämligen att det är lätt för unga att köpa tobak.

– Det har gjorts mängder av provköp under ett antal år och alla har tyckt att det varit jättebra. När vi då äntligen skulle dra igång en kampanj så kom då dråpslaget att JO inte tyckte att detta var okej, säger Börje Karlsson som är folkhälsokonsulent på Länsstyrelsen och haft ett övergripande ansvar för anti-tobakskampanjen.

Målet var bland annat att kommunerna gemensamt med hjälp av kampanjen skulle skapa konsekvenser för affärer som inte följer tobakslagen, som till exempel ett förbud mot att sälja tobak.

– Alltså ett påtagligt straff för alla som säljer till underåriga. Nu är det väl så att alla hoppas på att JO ska ändra sig, säger Börje Karlsson.

Istället har kampanjen fått ägna sig åt information till handlare, skolor och skolungdomar, vilket bland annat resulterat i förbudsskyltar mot rökning på skolgårdar.

– Det svåra i det här arbetet är att förebygga det på ett bra sätt. Forskningen har visat att det som har betydelse för tobakskonsumtionen bland aungdomar är tillgängligheten, säger Åsa Skytt - Borås stads samordnare för det drog- och brottsförebyggande arbetet.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".