Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
GOLF

Sport som kört i bunkern

Publicerat onsdag 9 februari 2011 kl 15.50
Framtidsanalytikern: "Klubbarna måste tänka om"
1:45 min
1 av 5
Foto: Scanpix.
2 av 5
Svenska golfförbundet håller seminarium i Borås, och diskuterar vad man ska göra. Foto: P4 Sjuhärad.
3 av 5
Peter Norén, marknadsansvarig för Borås golfklubb - en klubb som klarat krisen hittills. Foto: P4 Sjuhärad.
4 av 5
Gunnar Håkansson, generalsekreterare för Svenska golfförbundet. Foto: P4 Sjuhärad.
5 av 5
Framtidsanalytikern Troed Troedsson. Foto: P4 Sjuhärad.

Golfsporten upplever en kraftig tillbakagång, och både klubbar och detaljister kämpar nu för sin överlevnad. Igår var svenska golfförbundet i Borås för att diskutera vad man ska göra.

Golfsporten i Sverige har det svårt. Medlemmarna blir allt färre, och affärer som specialinriktar sig på golf har det tufft.

– Det här är ett bekymmer i den lokala ekonomin, och det är många klubbar som har sämre marginaler idag, säger Gunnar Håkansson som är generalsekreterare för svenska golfförbundet.

Igår höll svenska golfförbundet ett seminarium i Borås för att diskutera utvecklingen, och där talade framtidsanalytikern Troed Troedsson. Han tror att den svåra verkligheten är något klubbarna nu måste ta till sig - säljarens marknad har blivit köparens.

– Det de ska göra är att på allvar fundera över vad folk vill betala för. Istället för att fundera på "hur gör man så bra golf som möjligt" ska man titta på sina medlemmar och fråga sig "Vad är det de här människorna kommer vilja att lägga sin tid och pengar på nästa år?". Det är inte säkert att det är det vi menar med en fantastisk mästerskapbana.

Borås - ett undantag
På Borås golfklubbs är det nästan öde, men det får tillskrivas vädret och tidpunkten snarare än medlemsutvecklingen. Klubben har nämligen klarat sig bra och medlemstaket är nått, och för att använda golfteremer, ligger man på fairway. Enligt Peter Norén som är marknadsansvarig beror det på att klubben arbetat offensivt.

– Vi jobbar aktivt med kommunen, och kommer med på turistmässan här i mars i Göteborg.

Det är något man inte märkt av en golfklubb för tio år sedan?

– Nej, det gick så bra ändå. Vi kommer nu att marknadsföra det här mer som en mötesplats, och inte bara banorna, avslutar Peter Norén.

Specialisterna går omkull
Nu är det inte bara golfklubbarna i gemen som har det svårt i nedförsbacken - även specialicerade golfaffärer kämpar för sin överlevnad.

För vissa slutar det i konkurs, och ett exempel är "Golf store Drive in" i Borås. På tre år har man tappat 40 procent av sin omsättning, och idag står man med skulder på 900 000.

I måndags lämnade företaget in sin konkursansökan till tingsrätten, och enligt konkursförvaltaren lutar det åt att affären läggs ner och att lagret säljs ut.

Tre anställda mister i så fall sina jobb, tre av många som fasas ut när golfsäljarens marknad har blivit köparens.

Erik Bergström
erik.bergstrom@sr.se

Fakta Golf

Fram till 2004 växte svensk golf starkt, och intresserade fick köa i flera år för att bli medlemmar.
Sedan dess har sporten tappat närmare en tiondel av de 600 000 aktiva som fanns under toppåren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".