VÄSTRA GÖTALANDSREGIONEN

TV-reklam ska öka valintresset

"Det finns kunskapsluckor"
1:09 min

Intresset för omvalet i regionen bli större med hjälp av TV-reklam. Det vill Västra Götalandsregionen som satsar flera miljoner på en extra informationskampanj inför valet.

-- Jag tror att det finns en del kunskapsluckor kvar när det gäller Västra Götalandsregionen och medborgarna har rätt att veta mer om vad det är de kan påverka genom att rösta i omvalet, säger Kerstin Einarsson, kommunikationsdirektör för Västra Götalandsregionen.

2,6 miljoner kronor ska satsas på att öka kunskapen om omvalet till regionen i maj. Det väntas regionstyrelsen besluta nästa vecka.

Och nästan en miljon kronor ska gå till tv-reklam om valet.

-- Vi ser tv-reklamen som ett viktigt komplement till annan information om regionen, säger Kerstin Einarsson.

Dessutom kommer ett extra nummer av regionens tidning regionmagasinet inför valdagen. Extra pengar ska också satsas på information till skolor.

Och målet med miljonsatsningen är tydligt - att fler ska gå till vallokalen och rösta.

-- Det är här är en unik situation att vi har ett omval så vi hoppas att valdeltagandet kan bli så högt som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".