Mark/Sjuhärad

Skolan saknar riktlinjer för ensamkommande flyktingbarn

1:41 min

Det är stor osäkerhet på många skolor om hur man ska hantera skolgången för ensamkommande flyktingbarn. Det visar en ny rapport från Rädda barnen.

– Det här är en helt ny grupp för oss, men ingen myndighet har konkretiserat vårt uppdrag, säger Claes-Håkan Martinsson, rektor på Kunskapens hus i Mark, som efterlyser tydliga statliga riktlinjer.

På Marks gymnasieskola Kunskapens hus tar man idag emot den största andelen av de ensamkommande flyktingbarn som kommer till sjuhäradskommunerna. Utbildningsnivåerna varierar stort och omsättningen av elever är hög, vilket ställer höga krav på lärarna.

Claes-Håkan Martinsson är rektor för sektor Nord i Marks kommun och ansvarig för klassen med de ensamkommande flyktingbarnen. Han efterlyser tydligare statliga riktlinjer för hur skolan ska arbeta med barnen.

– Det här är en helt ny elevgrupp för oss, säger han. Vi har försökt hitta formerna för undervisningen, och vad olika myndigheter förväntar sig av oss. Men det är ingen som riktigt vill uttala det här uppdraget.

I Sjuhärad delar kommunerna på ansvaret för de ensamkommande flyktingbarnens skolgång. Och samarbetet befinner sig just nu i ett uppbyggnadsskede. Under tiden kämpar skolan för att hjälpa alla elever. Men begränsade resurser påverkar vad man kan erbjuda.

– Lärarna som möter eleverna gör sitt yttersta för att hjälpa alla elever som finns här, men visst ser jag både elever som inte kan läsa och de som har kommit riktigt långt som kanske inte får sina behov tillgodosedda, säger Claes-Håkan Martinsson.

Hanna Larsson
hanna.larsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista