1 av 2
Maria Gelin miljöchef på Landvetter och fygledaren Niclas Wiklander. Foto: Jan-Åke Thorell, P4 Sjuhärad
2 av 2
Grön linje som går nära Kinna över Bollebygd är dagens inflygning. Röd linje närmare Bollebygd är den kurvade inflygningen som är mer miljösmart.
BOLLEBYGD/MARK

Lyckad ändring av flygning till Landvetter

Miljöchef "Oerhört positivt"
1:39 min

Den försöksverksamhet som Landvetters flygplats och LFV gjorde under fem månader förra året med så kallade kurvade inflygningar, gav ett mycket positivt resultat. Genom att göra en snävare inflygning spar man både bränsle och miljö - utan att orsaka mer buller.

Nu är förutsättningarna stora för att den nya miljösmarta inflygningen blir permanent. Det säger Maria Gelin som är miljöchef på Landvetter.

– Utvärderingen har varit oerhört positiv, säger Maria Gelin. Det här visar att vi vill ligga i framkant och ta fran smarta miljövänliga lösningar.

Sparar bränsle
Mätningarna visar att flygplanen sparade 90 kilo bränsle på varje inflygning - så det finns mycket att tjäna för både för flygbolagen och miljön. Flygledaren Niclas Wiklander förklarar hur det går till:

– Skillnaden är att vi kan göra flygvägen mycket kortare, säger han. Vi kan också förlägga den där färre människor bor. Det gör att vi kan flyga smartare ur ett bullerperspektiv, men framför allt spara utsläpp till luft genom att flyga kortare och spara bränsle.

Bedömningen är att den nya och kortare inflygningen till Landvetter inte ska drabba fler personer än idag. Tvärt om ska störningarna både bli mindre.

Tidsbegränsat test
Men trots miljövinsten är det inte bara att fortsätta det miljösmarta sättet att flyga in till landvetter, säger Maria Gelin:

– Testet var tidbegränsat och för att kunna fortsätta måste vi ha tillstånd från mark- och miljödomstolen. Och det har vi inte idag.

Den ansökan kommer att lämnas in i december. Men eftersom många berörs är det en lång process - och Maria Gelin tror inte att besluter kan vinna laga kraft förrän 2015.

Flygplatsen överväger därför möjligheten att vända sig till länsstyrelsen för att få ett tillfälligt tillstånd. något som i så fall skulle kunna bli klart redan i höst:

– Men då är det upp till länsstyrelsen att avgöra om det är juridiskt hållbart eller inte, säger hon

Fakta förbrukning

Om man räknar med att så lite som 2,5 procent av alla inkommande flyg gör en kurvad inflygning blir det 1000 inflygningar på ett år. 1000 inflygningar x 90 kg bränsle ger en besparing på 90 ton bränsle. Det ger en minskning på ca 280 ton koldioxid per år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".