Skyways begär sig självt i konkurs. Foto: Adam Ihse/Scanpix
Skyways-konkursen

Flygkonkursen slår värst mot underleverantörer

Swedavia: "Har betydelse för alla i servicekedjan"
1:30 min

Flygbolaget Skyways meddelade igår att de ställer in sina betalningar och begär sig själva i konkurs. Förutom drabbade resenärer och personal som blir av med jobbet kan konkursen även slå hårt mot näringslivet.

– Vi på flygplatsen drabbas ju eftersom det försvinner en operatör som haft ungefär 70 starter och landningar på en vecka, säger Olle Sundin, flygplatsdirektör på Landvetter.

– Det har betydelse för alla företag i servicekedjan som de som lassar och lossar plan, de som städar, och de som försörjer med mat ombord.

Men det allvarliga enligt Sundin är hur näringslivet i Göteborg drabbas då staden inte längre är lika tillgänglig.

– Placering av huvudkontor och regionala kontor sker ju nästan alltid i förhållande till lättillgänglighet som ett av de första kriterierna, säger Olle Sundin, och det är nog mer allvarligt än Göteborg Landevtter flygplats förlust av 10 direktförbindelser.

Kenneth Krantz, regionchef för Svensk Näringsliv i Göteborg, tror att underleverantörerna drabbas värst av Skyways konkurs men håller med om att flygförbindelserna kan vara viktiga för näringslivet:

– Det är väl naturligtvis så att för kommunikationens skull är det bra med så många flygförbindelser som möjligt, säger Kenneth Krantz, men vid konkurser brukar leverantörerna drabbas hårdast.

Henrik Sandgren
henrik.sandgren@sr.se

Nyheterna igår

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".