1 av 2
Norrbyskolan. Foto: Niclas Odengård.
2 av 2
Lennart Andreasson. Foto: P4 Sjuhärad.
BORÅS

Andreasson slår tillbaka mot Norrbykritik

Andreasson (V): "Hade förstås önskat mer pengar"
1:38 min

Både lärare och föräldrar fortsätter kritisera nedläggningen av Norrbyskolan och fördelningen av elever på andra skolor. De frågar sig nu vad det blev av det som kallades "en integrationssatsning".

Som vi berättade i går är många lärare och föräldrar kritiska till att nedläggningen av Norrbyskolan och fördelningen av elever på andra skolor.
De tycker inte att det blev något av den satsning på integration som politikerna pratade om. Under våren har exempelvis flera tjänster på Byttorpsskolan sparats bort.

Lennart Andreasson (V) var den drivande politikern bakom beslutet. 

– Jag håller med om att det saknas resurser, jag är oerhört kritisk. Men alternativet för oss hade varit att fortsätta hålla Norrbyskolan öppen och inte blanda barnen. Då hade vi också fått en större kostnad och fått sparka tio lärare till. Det hade inte varit en större satsningar än den vi har gjort nu. Vi har fått satsa så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har.

Det har gått snart ett läsår sedan Norrbyskolan lades ner och skolans cirka hundra elever delades upp på tre skolor.
Över hälften av eleverna valde Byttorpskolan och med följde fyra lärartjänster. Men den senaste tidens nedskärningar har inneburit att två lärartjänster och en fritidspedagog har försvunnit från skolan.

Lärarfacken slog nyligen larm om en försämrad arbetsmiljö för både lärare och elever, där ett tuffare arbetsklimat, konflikter på skolgården och brist på språkstödjare är några exempel.
Till hösten väntas ytterligare trettio nya elever till skolan, och många frågar sig nu var det som kallades för en integrationssatsning blev av.

– Det här är en satsning i människor och på barns framtid. Det är där jag ser satsningen, inte en ekonomisk satsning i grunden. Men om man lyckas med det så kommer man också få en bättre ekonomi i framtiden, säger Lennart Andreasson.

Men tycker du att det är rättvist att kalla det för ett integrationsprojekt om man inte skjuter till några extraresurser?

– De har fått mer resurser än vad de hade fått om de inte hade fått eleverna från Norrby. I den bemärkelsen har de fått en liten satsning. Men jag hade förstås önskat att de hade funnits mer pengar. Satsningen ligger i att barn får lära känna varandra, det är viktigt för framtiden. Att de växer upp som främlingar för varandra gagnar ingen.

Tidigare artiklar

Ann Holmgren. Foto: Hanna Larsson.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".