1 av 2
Hälsokostbranschen blir hårdare reglerad. Foto: Scanpix.
2 av 2
Butikschefen Anna-Karin Gärdebäck. Foto Sara Hector.
HÄLSA

Hårdare regler för hälsokostbranschen

När Eu:s myndighet för livsmedelssäkerhet nu förbjuder 2 000 hälsopåståenden får hälsokostbranschen det tufft. Bland annat får man inte längre påstå att chili får dig att tappa vikt.

Anna-Karin Gärdebäck är butikschef för en hälsokostaffär i Halmstad och hon är närmast uppgiven inför de nya reglerna.

- Det är inte mycket som är kvar att säga, vi får inte påstå någonting. Och det är väl klart att det är bra det också. Man ska inte säga osanna saker för att kunna sälja saker, man ska verkligen säga det från hjärtat och det gör vi. Vi har ju en erfarenhet. Vi vet vad vi säljer och vet vad vi pratar om, säger Anna-Karin Gärdebäck, butikschef på en hälsokostaffär i Halmstad.

I fyra år har Eu:s myndighet för livsmedelssäkerhet, EFSA, arbetat med att undersöka hälsopåståenden på kosttillskott.
I fredags blev listan helt färdig och nu är det dags för branschen att börja anpassa sig efter reglerna som börjar gälla i december. Det handlar om kommunikationen till kunder, förpackningstexter, annonser och vad man säger i butikerna.

– Ja det är otroligt mycket. Jag vet vårt nyponpulver här: det har varit borta flera gånger, och det är ju verkligen bara nypon - som hjälper människor.

Men man får sälja det om man inte säger vad det är bra för då?

– Ja, så att vi ska försöka lära oss nu i hälsobranschen någon typ utav teckenspråk så att vi inte säger någonting...

Kosttillskottsbranschen omsatte 2,8 miljarder 2011, enligt branschorganisationen Svensk Egenvård. Till störst del köper svenskarna vitaminer och mineraler och bantningsprodukter.

Några av de mest frekventa påståenden som nu ska tas bort är till exempel vissa antioxidanter skyddar kroppens celler, att probiotika är bra för magen och att linolsyra, CLA, grönt te och chili hjälper i viktnedgång.

Flera säljare är uppgivna över listan. Ett av de största hälsokostföretagen i Sverige har startat ett upprop i sina butiker, och säger "Närings- och hälsopåstående ger konsumenten vägledning - låt informationen finnas kvar på förpackningarnas framsida.

Anita Laser är nutritionist på Livsmedelsverket och tror att de nya reglerna kommer få enormt stora ekonomiska konsekvenser för företagen:

– Det är för att få ordning på marknaden för det finns så otroligt mycket påståenden utan att de har något vetenskapligt underlag. Det ska handla om vetenskap, annars lurar man konsumenten helt enkelt.

Sara Hector
sara.hector@sr.se

EFSA:s GRANSKNING

De senaste åren har EFSA granskat tusentals påståenden som företag använder om olika livsmedels hälsoeffekter - allt ifrån ämnen som tillsatts i lättmargarin till ämnen som ingår i kosttillskott.
Resultatet var förödande: över 90 % av de påståenden som EFSA granskat hittills har underkänts, och kommer därför inte tillåtas.

Bland de få påståenden som har fått godkänt finns bland annat att vissa ämnen i olivolja är bra för hälsan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".