Foto: Karin Malmhav/Scanpix
högskolan i borås

Dåligt elevinflytande på gymnasieundervisning

Doktorand: "De är rädda att tappa social status"
0:44 min

Gymnasieelever har inte så mycket inflytande i sin undervisning. Det har doktorand Per-Åke Rosvall vid Högskolan i Borås kommit fram till, efter att ha suttit med i klassrummet hos dels en samhällsvetarklass och dels i en fordonsprogramsklass i ett års tid.

-- Eleverna hade inte så mycket inflytande, och agerade inte så mycket för att få det. Det jag kom fram till var att undervisningens former inte bjöd in speciellt mycket till inflytande. När man såg eleverna i grupp så agerade de inte så mycket för inflytande, men när man pratade med dem en och en hade de mycket ideér om hur undevisningen skulle kunna förändras för att bli bättre. Min fråga var då: varför gör ni inte någonting? Men då menade de på att det handlade ycket om de sociala relationerna – man ville inte alliera sig för mycket med lärarna av rädsla för att förlora social status, berättar doktorand Per-Åke Rosvall vid Högskolan i Borås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".