Ett exempel på rörlig bildkonst. Foto: Claudio Bresciandi/Scanpix
kultur

Att frysa det flyktiga

Museintendent: "Vi har ett gäng tjock TV-apparater i källaren"
1:26 min

Hur tar man hand om gamla rörliga bilder som finns på museer runt om i landet? Och hur hänger museerna med i den digitala tekniken? Frågorna diskuteras just nu vid Borås Konstuseum under ett tvådagarsseminarium med experter på området.

Under två dagar hålls seminarium på museet. Nyckelpersoner inom konst, när det gäller just rörliga bilder, samlas för att diskutera frågan. Karolina Pahlén är indendent vid museet och ansvarar för det här med rörliga bilder.

– Dels har museerna ett uppdrag att faktiskt följa konsten och konstnärerna. De är ju snabba med att anpassa sig och använda ny teknik, och där måste vi hänga på. Men samtidigt har vi äldre verk som vi måste kunna presentera på det sätt som de är gjorda i. Så vi har en hel del tjock TV-apparater i källaren, och DVD-spelare som också är på väg ut.

Det finns alltså vissa verk som absolut måste spelas upp på Tjock-TV?

– Ja, det har ju ett annat format, som dels inte tål att man förstorar upp det och dels handlar det om det fyrkantiga formatet.

Vad är det för slags klipp det hanldar om?

– Allt möjligt. Konstnärer har jobbat med rörliga bilder sedan det utvecklades. Sedan har det tagit lite olika spår genom åren. Internationellt brukar man prata om "konstfilm" ibland, och då kan det handla om filmer av experimentell typ av till exempel Jean-Luc Godard i Frankrike på 60-talet. Sedan finns det konstnärer som gör verk för museet och utställningssammanhang också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".