1 av 3
FOLLOW ME, ofärdig gobeläng av Annika Ekdahl. Beställd av norska KORO, Kunst i offentlige rom.
2 av 3
Road Movie, ofärdig gobeläng av Annika Ekdahl. Tillhör Nationalmuseum.
3 av 3
Annika Ekdahl. Foto: Martin Nordström
textil

Textilpris till Annika Ekdahls gobelängvävar

Annika Ekdahl: "Dekorativt men inte ytligt"
1:42 min

Annika Ekdahl från Kyrkhult i Olofströms kommun är året pristagare av Norra Europas största textil pris, Nordic Award in Textiles. Det tillkännagavs idag på en presskonferans på Abecita konstmuseum i Borås.

Priset är på 250 000 kronor och enligt juryn får hon det för sina storslagna gobelänger och sitt sätt att ge nytt liv åt en historisk genre och teknik. Annika Ekdahl som bredvid konstnärskapet också har en gästprofessur för intutitionen för kulturvård på göteborgs uiverstiet, är glad och överraskad idag.

– Det känns ju lite overkligt. Du vet hur man funkar. Man tänker ju aldrig att det ska drabba mig, och i det här fallet är det verkligen något positivt som händer, jag blev väldigt överraskad och är jätteglad.

Annika har arbetat med textilkonst sedan 35 år tillbaka, och är utbildad i textilkonst på HDK i Göteborg. Hon väver gobelänger i klassisk teknik, men i stor skala. Vävstolen är tre meter bred, och varje gobeläng tar runt ett och halvt år att göra.

Vågar vara dekorativ
Bilderna beskriver människor, platser, djur, situationer. Hon utforskar det berättande, det lustfylla, det dekorativa, och det är mycket färg och guld. Annika säger att hon lärt mycket från 1400-1500-tals verk. Där har hon hittat en attityd som gett henne modet att vara mer dekorativ – och inte känna kravet på att redovisa att hon är en kontemporär konstnär. Just dekorativa tror hon kan väcka misstänksamhet om att hennes bilder är ytliga.

– Samtidigt beskriver de ju människor och situationer ur min närhet. Det är väldigt existentiellt för mig att spara dem i den här tekniken, att skydda mig själv från förluster. Det är ju så att livet bjuder på så många överraskningar, människor som man haft kring sig finns inte längre av olika skäl. Men i och med att jag har minutiöst pillat mig själv fram genom en persons ansikte, och grejat med näsborrar och öron och så. Så får man ett ganska intimt förhållande med de här personerna, och de finns ju kvar.

Vad betyder det för dig att få det här priset?

– Det betyder jättemycket. Jag förstår ju att det betyder att inte bara jag är intresserad av just det här förhållningssättet till den här tekniken, och att det kanske inte är meningslöst, att det kanske också betyder någonting även för andra. Det är det största kvittot man kan få på att det är läge att fortsätta.

Resa för pengarna
För prispengarna ska Annika göra ett projekt hon länge velat genomföra, men inte vetat hur hon skulle finansiera.

– Jag kallar det för "gobeläng-resan". Jag ska åka till olika platser i världen där den här traditionen förvaltas och förnyas på olika sätt, och utifrån det också bygga idéer till framtida bilder. Det blir en undersökningsresa, med intervjuer och dokumentation.

Stark tradition
Priset delas ut av stiftelsen Fokus Borås. Torsten Hill, inredningsarkitekt och sekreterare för juryn som utser pristagare, tycker att man gjort ett utmärkt val.

– Annika Ekdahl är väldigt stark i traditionen, både i teknik, material, och i bildvärlden. Men sedan kombinerar hon det med vår samtid, digitalteknik, och en bildvärld som inte är den traditionella, och för samman dem på ett nästan motsägelsefullt sätt, men får ihop det här till en väldigt magisk historia.

Prisutdelningen blir i november på Åhaga i Borås,  då en utställning med Annika Ekdahls gobelänger också invigs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".