Cheap Mondays visning vid Mercedes Benz fashion week i Stockholm 2012. Foto: Bertil Enevåg Ericson/Scanpix
borås

Så gör svenska modehus för att slå utomlands

Modeprofessor: "De har satsat stenhårt från början"
6:14 min

Hur gör de svenska modeföretagen för att lyckas utomlands? Idag hålls ett seminarie på Textilhögskolan i Borås där Lisbeth Svengren Holm, professor i modeföretagande, kommer presentera en undersökning på temat.

– Flera faktorer spelar in. Väldigt många företag som startat på 1990- och 2000-talet har haft som ambition att bli internationella på en gång. En anledning är att man hållt hög modegrad, hög kvalité och att man ligger i ett prissegment som på den svenska marknaden är väldigt litet.

Det är typ Acne, Filippa K, Tiger, Johan Lindeberg och liknande ni tittat på. Vad har de gjort rätt?

– De jobbat stenhårt på att hitta rätt kanaler, distributörer och agenter att jobba med. Vi har inte gått djupare in på vad man gjort rätt, utan vi har varit intresserade av vilka fallgropar som finns, så att andra företag inte behöver begå samma misstag.

Vad är det för fallgropar då?

– För det första så säger de att det finns en skillnad nu sedan finanskrisen – man märker att det är tuffare. Så man tänker att man borde börjat mer hemma. En överraskning för de här företagen är att det gick bra utomlands, men de gick bra i Sverige också. Många journalister ser märkena utomlands och skriver av det, och då växer företaget på hemmaplan också.

Vad är det som särskiljer Svensk design från alla andra?

– Det har diskuterats i många år. Skandinavisk design är ett begrepp, men slår man på det hittar man mest möbler. Men nu kommer modet också. Det är tid för svenskt mode.

Vad är det då?

– Om man ska titta med utifrånblicken som beskrivs det i utländs press som androgynt, minimalistiskt, så lite design som möjligt och bärbart.

Varför är det så viktigt med svenska modeskapare? Skapar det jobb i Sverige?

– Absolut. Textilindustrin har sedan länge försvunnit. Men detta är en dynamisk branch som jag tror lockar unga.

Sarit Monastyrski
sarit.monastyrski@sverigesradio.se

Jon Koldenius
jon.koldenius@sverigesradio.se

Läs hela rapporten

Ida Sjösteds visning på Stockholm Fashion Week 2011. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Internationell tillväxt i svenska modeföretag

Medverkande:

  • Cheap Monday
  • Fifth Avenue Shoe Repair
  • Tiger of Sweden
  • Acne
  • Filippa K
  • Hope
  • House of Dagmar
  • Hunkydory
  • J.Lindeberg
  • Odd Molly
  • Rodebjer
  • WeSC
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".