1 av 2
2 av 2
Tåget i Ljung har problem att pricka perrongen. Foto: Ove Severin
herrljunga

Tåget missar Ljung station

Västtrafik: "Det handlar om halka"
1:29 min

Det började i förrgår. De pendlare som väntade på perrongen i Ljung fick se sitt fem i åtta-tåg blåsa förbi för att sedan backa tillbaka. Igår kom tåget i full fart och fick backa i tio minuter, och imorse var det nära att missa stoppet igen. SE VIDEON HÄR

Anna Severin stod på perrongen tillsammans med ett 20-tal andra personer och väntade i måndags när tåget swischade förbi den första gången.

– Det åkte lite för långt och fick backa en liten bit, så då var jag inte så oroad. Men igår kom det i full fart och åkte förbi, så jag tänkte att jag skulle få vänta på bussen istället. Tåget hade gått förbi bommarna, men det började backa tillbaka. En man sprang ut och ställde sig så att bilarna inte skulle föröka över när tåget backade förbi, eftersom bommarna var uppe. Det tog ganska lång tid för tåget att backa, kanske tio minuter.

Fick ni veta vad som hänt?

– Nej, ingen har sagt någonting. Tåget åkte ganska fort in på nästa station också när vi väl var ombord. Jag tänkte att det kanske var någon nybörjare som körde.

Pappa Ove filmade
Efter intervjun i P4 Sjuhärad gick Anna Severin till tåget. Då hände det igen – tåget missade perrongen och fick back atillbaka. Den här gången var Annas pappa, Ove Severin med för att lämna henne. Han hade stannat för att se så att tåget skötte sig – och fångade perrongmissen på film.

– Jag skjutsade ner henne och tänkte att jag skulle se hur de lyckades idag. När bommarna gick ner förberedda jag mig faktiskt med mobilkameran. Den fick stopp, men sista änden på tåget var precis i slutet på perrongen, så de fick backa så att folk kunde kliva på. Jag satt i bilen och filmade hur långt de kom.

Hur känns det att bo på ett ställe där inte ens tågen stannar längre?

– Ja, de brukar ju kunna stanna annars, men man undrar ju lite vad de sysslar med. De borde ha lärt sig när de missat två gånger förut.

Halt på spåren
Jarls Samuelsson är avdelningschef för tågtrafiken inom Västtrafik, och han säger att den enkla förklaringen är kyla och halka.

– Ja, det är halka. Det är alltid svårt att veta ver någonstans det är halt. Vädrets makter är svåra att bedöma. Det flyttar sig. Nu har det varit halt i några dagar uppe i Ljung.

Men om man vet om att det är halt, kan man inte tänka på det i tid så man hinner sakta in i förväg?

– Det är trafikverket som står för banan. Man ska ge en order till föraren om det är halt. Annars kör man i vanlig hastighet.

Sarit Monastyrski
sarit.monastyrski@sverigesradio.se

Jon Koldenius
jon.koldenius@sverigesradio.se

Mikael Olmås
mikael.olmås@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".